VAD GÖR EGENTLIGEN EN SEO-KONSULT?

Precis som rubriken lyder så ställer nog dom flesta sig frågan om vad egentligen en SEO- konsult faktiskt gör. Detta är ju ett ganska nytt och mystiskt fenomen. Att manipulera och mixtra med webbplatser för att sedan se både trafik och förhoppningsvis konverteringar trilla in och får resultaten att se fantastiska ut.

Det är såklart inget magiskt eller mirakel över detta yrke. Dock så behöver man ha ett öga för analys, logiskt tänkande och en liten gnutta framtidssyn. Jag är inte ensam om att säga att sökmotoroptimering som yrke kan vara både jobbigt och krävande.

I detta inlägg så skall jag försöka att förklara vad en sökmotoroptimerare faktiskt gör och vad det innebär att jobba med sökmotoroptimering.

VAD BÖR EN SEO KONSULT TÄNKA PÅ?

Många tror att en SEO-konsult inte gör så mycket för att nå sina resultat. Och att man då inte behöver analysera och titta på så många saker för att få jobbet gjort. Detta är givetvis inte sant. Det är viktigt att man förstår precis vad en SEO-konsult gör för att få sitt arbete gjort på ett bra sätt.

Så som i många andra yrken så måste man hålla koll på en hel del andra delar för att göra ett bra arbete.  Detta innebär bland annat konverteringsoptimering, struktur över webbplatsen, konkurrens med mera. Personligen skulle jag vilja påstå att en riktigt bra SEO-konsult är ett nav i den digitala marknadsföringen, oavsett om personen är in-house eller anlitad.

Som SEO-konsult har du en enormt stor mängd med information och data kring din klient/företag vad gäller konkurrenter, marknadsföring och interna strukturer både på arbetsplats och online. Och om man vet hur denna informationen kan användas på rätt sätt så har man guldägget för lyckade resultat.

ON-PAGE

Strukturering

Att arbeta med strukturering av webbplatsen, detta kan innebära allt ifrån webbadresser, landningssidor till hur konvertering görs. Det är viktigt att sökmotoroptimeraren får en bra inblick i hur utvecklingen av webbplatsen görs. Detta innebär även att SEO-konsulten är med i möten och planerar tillsammans med IT om hur strukturen över webbplatsen kommer vara,

Analysering

Att hela tiden analysera resultat av trafik och besökare. En sökmotoroptimerare måste hålla koll på att webbplatsen alltid är av det rätta virket. Att se till så webbplatsen är relevant och analysera dess tillstånd med tanke på felstatuskoder och hastigheter beroende på vad för utveckling som gjorts eller planeras att göras.

Löpande optimeringsarbete

I grund och botten är det såklart det löpande arbetet med webbplatsen inom SEO som faktiskt gör skillnaden. En sökmotoroptimerare gör löpande förbättringar på en webbplats och ser till så dem rätta elementen är som dom ska.

OFF-PAGE

Länkbyggnad

Inkommande länkar är en väldigt viktig del i sökmotoroptimeringen för att få upp webbplatsen för höga positioner. Detta är en process som oftast tar lång tid och mycket planerande av att bygga strategier.

Influencer marketing

Marknadsföring via influencers har blivit väldigt populärt nu för tiden. Det är viktigt att SEO-konsulten är med i planerandet av hur influencers marknadsföringen skall genomföras och ifall denna kommer innebära blogginlägg och liknande så är det bra ifall SEO-konsulten är med och analyserar dom sidorna som marknadsföringen skall vara på.

Social media marknadsföring

Även fast social media inte ger en direkt verkan på sökmotoroptimeringen av webbplatsen så är det ändå en viktig del för sökmotoroptimeraren att vara med på. Sociala medier tenderar att även skriva “utanför” plattformarna och att “mentions” till viss del har påverkan av just denna delen.

ANALYSERING & RAPPORTERING

Hålla koll på positioner

Målet med sökmotoroptimering är ju såklart att få bättre positioner i sökresultaten på sökmotorerna. Detta gör att man som sökmotoroptimerare alltid behöver analysera sökresultaten och rapportera eventuella förändringar.

Hålla koll på länkprofil

Detta går egentligen också under off-page optimeringen. Men för att alltid hålla sig uppdaterad på vilka inlänkar webbplatsen fått och eventuellt kan få så måste man analysera och rapportera webbplatsens länkprofil.

Göra konkurrensanalyser

Att hålla koll på konkurrenter i sökresultaten för närliggande nyckelord och sökord är en del av vardagen för en sökmotoroptimerare. Detta innebär även att analysera konkurrenters webbplatser och sökresultat på löpande basis.

ÖVRIGT

Hålla sig uppdaterad

Det händer väldigt mycket kring sökmotorer och webbstandarder. Det gäller att man som SEO–konsult håller sig uppdaterad på det senaste och håller koll på vad man kan och skall göra ifall det sker någon förändring bland sökmotorerna. Ett exempel är när Google bestämde sig för att alla webbplatser skulle ha ett s.k. SSL certifikat.

Vidareutveckla sig

Som SEO-konsult skall man inte vara rädd för att ändra sitt invanda arbetssätt. Samt att man måste vara öppen för nya delar så som algoritmuppdateringar och även vissa nya standarder som kommer till webbplatser. Sökmotoroptimering förändras hela tiden och man måste anpassa sig.

SUMMERING

Det är såklart olika beroende på vilken bransch man jobbar med och vart man jobbar. Detta inlägg förklarar på ett ungefär vad en SEO-konsult gör varje dag. Det är även skillnad beroende på om man jobbar med en e-handel eller en vanlig webbplats.

Jag hoppas att detta inlägg har för.klarat en del för er som har funderat på vad en sökmotoroptimerare gör. Och om ni eventuellt skall anställa eller anlita någon sen så vet ni lite om hur det dagliga arbetet är.

Jag kommer nog in framtiden att även utöka detta inlägg med lite mer ingående information om varje del i arbetet.

Läs mer om våra tjänster

SEO

Vi hjälper dig och ditt företag med löpande sökmotoroptimering för att få upp er webbplats i toppen.

SEM

Med många års erfarenhet så kan vi hjälpa dig och din webbplats att konvertera mer i Google Ads.

Hemsidor

Vi har lång erfarenhet av webbutveckling i form av hemsidor och webbutiker. Vi hjälper er gärna.

Boka oss för ett förutsättningslöst möte om hur du kan vara på topp i Google.