STRUKTURERAD DATA FÖR SÖKMOTOROPTIMERING

Strukturerad data även kallat Rich snippets är en samling av attribut som en sökmotor hämtar upp på din webbplats. Detta kan visas i sökresultaten på ett par olika sätt vilket jag kommer gå igenom i detta inlägg. Att skapa strukturerad data på din webbplats är inte direkt avancerat och det finns flera olika verktyg man kan ta hjälp utav för att implementera det på själva webbplatsen också.

“Strukturerad data” som en allmän term hänvisar helt enkelt till vilken som helst data som är organiserad (d.v.s. given “struktur”). Sökmotorerna Google, Bing, Yahoo och Yandex gick ihop år 2011 för att skapa en standardiserad lista över attribut och enheter som de alla enades om att stödja, och som blev känd som Schema.org.

Vi skall göra en liten djupdykning på vad strukturerad data är och hur man kan använda det. Och varför det är så viktigt att ha det på sin webbplats idag.

VARFÖR BÖR JAG TÄNKA PÅ ATT HA STRUKTURERAD DATA?

Google, Bing och andra sökmotorer uppmanar webbplatsägare att använda strukturerad data. Om man använder det och det är rätt implementerat så kan det ge fördelar i sökresultaten. Några av dessa fördelar inkluderar förbättringar i sökresultatet och innehållsspecifika funktioner, till exempel:

  • Rika sökresultat: Innehåller styling, bilder och andra visuella förbättringar.
  • Rika kort: En variation på rika sökresultat, som liknar rich snippets och är utformade för mobila användare.
  • Berikade sökresultat: Innehåller interaktiva eller nedsänkta funktioner.
  • Kunskapsgraf: Information om en enhet som ett varumärke (Detta ger även fördelar för röstsök).
  • Brödsmulor: Brödsmulor i ditt sökresultat.
  • Karuseller: En samling av flera rika resultat i karusellstil.
  • Rika resultat för AMP: För att få din AMP (Accelerated Mobile Pages) visas i karuseller och med rika resultat måste du inkludera strukturerad data.

Dessa utökade sökresultat kan även ge dig en ökad klickfrekvens och driva ännu mer trafik till din webbplats. Detta mycket på grund av det visuella utseendet sökresultatet blir för sökare. En ökad klickfrekvens kan indirekt öka dina placeringar i sökresultaten, som en signal för användarbeteende.

HUR IMPLEMENTERAR MAN STRUKTURERAD DATA DÅ?

Det finns ett par olika sätt att använda sig utav när man skapar strukturerad data för en webbplats. Den mest vanligaste formen är att man använder sig utav. Man kan skriva in det direkt i koden på sin webbplats eller använda sig av ett taggstyrningsverktyg som Google tag manager till exempel. Exempel på hur strukturerad data kan se ut:

  • Med microdata
  • Med RDFa
  • Med JSON-LD

Den mest populära formen är utan tvekan JSON-LD.

Med Microdata

En uppsättning taggar som du lägger in i koden på sidan. Dessa taggar förklarar vad en specifik del handlar om.

Med RDFa

Precis som med Microdata fast med andra klasser och taggar. Anledningen är att man i vissa fall vill göra specifika ändringar eller lägga strukturerad data på ett specifikt sätt för sidan.

Med JSON-LD

Detta är ett skript som du lägger in innanför på sidan. Detta är en utav dom absolut vanligaste sätten att implementera strukturerad data på en webbplats. Mycket för dess flexibilitet.

IMPLEMENTERA DIREKT I KOD ELLER MED HJÄLP AV TAGGSTYRNINGSVERKTYG

Implementera direkt i sidkällan

Genom att implementera strukturerad data direkt i kod gör det enkelt när man bygger webbplatser som är uppbyggda med moduler på olika sätt. Som till exempel wordpress eller en e-handel. Man bör dock tänka på att om man implementerar på detta vis så är informationen statisk i koden och gör det svårare att uppdatera ifall man skulle behöva göra detta någon gång.

Implementera via taggstyrningsverktyg

Detta är utan tvekan min personliga favorit att implementera strukturerad data på. Och då med verktyget Google Tag Manager. Jag har upptäckt efter flera exempel att JSON-LD fungerar bäst för att tagga upp strukturerad data via Google Tag Manager. Vilket man kan se som lite lustigt då Google i normala fall har svårt att tolka javascript. Trots detta så fungerar det riktigt bra och jag kan starkt rekommendera det till alla webbplatsägare.

ANDRA FORMER AV STRUKTURERAD DATA

Förutom det vi precis gått igenom så finns det en del andra former av strukturerade data som man kan tänka på. Dessa är inte något måste men jag skulle även rekommendera det ifall ni vill testa och göra er webbplats och internetnärvaro ännu mer.

Sociala kort

Även om Open Graph, Twitter-kort och annan socialspecifik markering kanske inte har stor inverkan från ett rent SEO-perspektiv, är denna markering synlig för sökmotorer och Bing noterar särskilt att deras sökmotor kan förstå annoteringar på Open Graph på sidnivå (även om dom för närvarande bara använder dessa data för att ge visuella förbättringar för en specifik handfull utgivare).

Om du använder sociala nätverk för marknadsföring eller helt enkelt vill att innehållet ska se bra ut när det delas på sociala medier, se till att du korrekt implementerar social markup och validera med hjälp av olika plattformers respektive testverktyg.

AdWords

Du kan inkludera strukturerad data i dina AdWords-annonser, med hjälp av strukturerade utdragstillägg. Dessa låter dig lägga till ytterligare information i din annonskopia för att hjälpa människor att förstå mer om dina produkter eller tjänster och kan också förbättra klickfrekvensen (CTR) på dina annonser.

E-postmarknadsföring

Om du har Gmail kan du ha fått ett bekräftelsemail för ett flyg och se informationsrutan längst upp som visar dina flyguppgifter eller sett en liknande informationsruta för din senaste Amazon-order. Detta är möjligt på grund av strukturerad datauppmärkning för e-postmeddelanden. Google Inbox och Gmail stöder både JSON-LD och Microdata-markup för e-post om olika typer av order, fakturor och bokningar.

ÖVRIGT

Det pratas ofta om strukturerad data och om det är viktigt eller inte. Det finns såklart vissa saker man kan tänka på när man funderar på att implementera strukturerad data.

Att implementera strukturerad data så kommer jag få rich snippets

Det är faktiskt inte helt säkert att din strukturerade data kommer upp i sökresultaten. Även ifall du gjort allt rätt och lagt ner mycket tid på det så kan det bli så att bara vissa sökresultat får rich snippets och vissa inte alls. Men jag rekommenderar ändå att ni lägger ner tid och energi på det.

Om strukturerad data är en rankingsignal

Att använda strukturerad data på rätt sätt kan hjälpa sökmotorerna att bättre förstå vad innehållet handlar om och kan därför bidra till en starkare relevanssignal. Dessutom har studier visat att rika utdrag kan förbättra klickfrekvensen (CTR), vilket kan leda till en bättre placering indirekt. Användningen av strukturerad datauppbyggnad är emellertid inte en direkt rankningssignal.

SUMMERING

Strukturerad data kan vara svårt att förstå sig på ibland. Det kan verka svårt att implementera och man vet aldrig om jobbet kommer ge någon avkastning i sökresultaten.

MEN, om ni inte implementerar det så vet ni aldrig ifall det skulle ha fungerat och kanske missar en massa möjligheter att få in nya besökare.

Jag fick faktiskt som fråga för inte så länge sedan att göra just ett inlägg om strukturerad data. Så nu har jag skrivit det och hoppas det kommer till nytta för någon.

Läs mer om våra tjänster

SEO

Vi hjälper dig och ditt företag med löpande sökmotoroptimering för att få upp er webbplats i toppen.

SEM

Med många års erfarenhet så kan vi hjälpa dig och din webbplats att konvertera mer i Google Ads.

Hemsidor

Vi har lång erfarenhet av webbutveckling i form av hemsidor och webbutiker. Vi hjälper er gärna.

Boka oss för ett förutsättningslöst möte om hur du kan vara på topp i Google.