SÖKMOTOROPTIMERING 2019 MED DOM VIKTIGASTE FAKTORERNA

Personligen är jag lite emot att skriva “nutidsinlägg”, det vill säga. Inlägg som har en specifik tidpunkt och inte är “tidlösa”. men just nu kände jag att detta inlägget var viktigt att skriva, och som alltid så gillar jag att dela med mig utav mina erfarenheter och kompetens för att du som läsare skall ha lite mer koll på SEO.

Nu är 2018 på utgående och vi står inför ett nytt år. 2018 bjöd på en hel del nyheter och uppdateringar inom världen för sökmotoroptimering. Google har bland annat rullat ut mobile-first indexing. Och nu i slutet av året gick Google ut med informationen att hälften av alla sök är mobile first.

Varje år står man inför nya utmaningar och strategier för sökmotoroptimering. Sökmotorerna släpper nya stora uppdateringar, rensar i sina index och vänder hela branschen upp och ner lite. Allt för att man som användare av sökmotorn på olika enheter skall få så relevant och bra träff av sin sökning som möjligt. I detta inlägg kommer jag att ge er läsare lite tips och saker som är värda att tänka på om SEO inför 2019. Detta är mina personliga reflektioner. Men det mesta i detta inlägg är branschstandard.

EN LITEN TILLBAKABLICK!

Under 2018 så skakades det om rejält i SEO branschen globalt och det hände en hel del saker som fick många att ändra sina strategier och se över sina webbplatser. Google i synnerhet var väldigt duktiga på att skicka ut uppdateringar under året och testade en del saker med sökresultaten.

Ett utav dom kanske mest uppmärksammade ändringarna Google gjorde under 2018 var att dom ändrade deras algoritm att bara se till mobilanpassade webbplatser. Trots att vi i Sverige har bra webbplatser som är framåt i utvecklingen och speciellt när det kommer till mobilanpassning så var det ändå många webbplatser som blev drabbade av detta.

En annan uppmärksammad sak som jag själv upplevde intressant var att Google gick ut med att man kunde ändra sina metabeskrivningar och utöka dessa på mer tecken än vanligt. Många i branschen tog detta till sig och även jag, vi jobbade mycket med att utöka alla metabeskrivningar och se till att sökresultaten var relevant och klickvänliga. Ser man på sökresultaten idag så är dom inte så utökade längre som innan. Jag säger inte att man inte kan skriva större metabeskrivningar, dock så kan man hålla ett litet öga på det.

Nog om det. Nu är det ett nytt år och nya utmaningar. Här nedan kan ni läsa mina tips om hur just du kan göra ett bättre SEO arbete under 2019.

HUR KAN JAG FÖRBÄTTRA MIN SEO 2019?

Egentligen är detta relativt självklara och vanliga faktorer man bör titta på. Sökmotorer och i synnerhet Google har över 200 faktorer som deras algoritm tittar på för att beräkna indexering och hur sökresultatet ser ut. Men trots detta så är det alltid bra att ha en liten guide för att se om man kan förbättra detta och få ännu bättre placeringar i sökresultaten.

Relevans

Detta är en självklar faktor för många SEO-konsulter. Då sökmotorer hela tiden vill att deras sökresultat skall vara så relevant för en sökare som möjligt så måste även webbplatser vara relevanta för det man optimerar för. Nu 2019 så är det viktigare än någonsin att hålla sin webbplats relevant och semantisk. Detta gäller även för handhållna enheter. Se till att hålla ert innehåll på er webbplats relevant per sida och blanda inte ihop det för mycket på olika sidor.

Textvolymer

Det är ingen nyhet att sökmotorer älskar textvolymer. Det gamla myntade ordet “content is king” är minst lika viktigt att tänka på när man skapar och skriver sitt innehåll på sin webbplats även år 2019. Man brukar säga att mellan 2-600 ord på en sida är bra för sökmotorerna. I denna textvolymen räknas även bildbeskrivningar in. Så se till att ha relevant och rik textvolym på era sidor för er webbplats.

Sökord/sökfraser per sida

Sökord och sökfraser är fortfarande lika viktigt i sökmotoroptimeringen även år 2019. Tänk på att ha relevanta sökord i titlar, bildbeskrivningar, brödtext och huvudrubriker. Det är dock viktigt att man inte överanvänder samma sökord och sökfraser på samma sida. Tänk på att blanda flera närliggande sökord / sökfraser till det ni optimerar för. För vem vet? du kanske kan ranka på andra sökord som du inte visste, och även detta har en liten rankingfaktor.

Välstrukturerad HTML-kod

Sökmotoroptimering och webbutveckling går hand i hand. Och det är inte konstigt att sökmotorer även tittar på hur webbplatsen är byggd. Denna faktor har egentligen funnits med hela tiden, men med hur sökmotorer premierar mobilanpassade och snabbare webbplatser så är det viktigare nu mer än någonsin att man har en välstrukturerad kod. Ett litet bonustips är också att man bör ha mer innehåll än HTML-kod.

Inlänkar

Inlänkar är ett av dom absolut viktigaste rankingfaktorerna för en webbplats. Man kan se inlänkar som ett bra omdöme för sin webbplats. Sökmotorer ser detta som väldigt viktigt och det ger indikationer på relevans och auktoritet. Det gäller att man inte har för många inlänkar på för kort tid och heller inte helt o-relevanta inlänkar. Man kan inte räkna med att ha tusentals inlänkar på bara några veckor, men man borde jobba aktivt med inlänkar och se till att man får relevanta sådana också.

Användarupplevelse

När man bygger en webbplats så vill man ha den snygg och tilltalande för besökare. Men det är minst lika viktigt att göra den användarvänlig. Sökmotorer ser detta som en viktig del för att ranka webbplatser. Desto bättre och enklare webbplatsen är för besökare desto mer relevant är den. Många stora e-handlare jobbar extremt mycket på användarupplevelse och användarvänlighet. Tittar man på bland annat Zalando, Amazon med mera så ser man att det även ger resultat hos sökmotorerna och inte bara på själva webbplatserna.

Hastighet av webbplatsen

Att ha en snabb webbplats är något jag ser som en självklarhet bland alla webbplatser som utvecklas idag. Men det är inte bara för servern eller kodens skull. Utan även för besökarnas skull då man inte vill surfa på en slö webbplats. Jag brukar säga att man kan tänka på när någon surfar på en webbplats när man sitter på tunnelbanan eller ute på landet med dålig uppkoppling. Man vill väl inte tappa besökaren för att det tar för lång tid att ladda innehållet? Många gånger är detta anledningen till att man får hög avvisningsfrekvens. Och även avvisningsfrekvens är en faktor för sökmotorerna. Jag rekommenderar att man år 2019 jobbar för att få ner sin avvisningsfrekvens så mycket som möjligt för att få chansen att placera sig bättre på sökresultaten.

HTTPS och SSL

Webbläsaren Chrome är ju som bekant utvecklad av Google. Under ett par års tid har sökmotorn jobbat hårt med att ha ett “säkert internet”. Detta innebär att man använder SSL-certifikat på sin webbplats. Under 2018 så gjorde Google en större uppdatering emot osäkra webbplatser på Chrome. Om du inte har ett SSL-certifikat på din webbplats idag så får man som användare av Chrome upp en ruta där webbläsaren uppmanar och “varnar” om att webbplatsen kan vara skadlig. Nu under 2019 skall man se efter detta mycket mer och kolla sina certifikat.

SUMMERING

Som jag skrev ovan så är dessa faktorer något som vi SEO-konsulter alltid har i åtanke när vi optimerar en webbplats. Och det är även vanliga och oftast självklara faktorer som sökmotorer tittar på. Jag anser dock att just dessa faktorer jag skrivit här på inlägget är extra viktiga att se över nu under 2019. Man har sett en tydlig ändring i sökresultaten och att sökmotorerna försöker hålla sina sökresultat så relevanta som möjligt.

Det är inte ovanligt att just sådana här inlägg som detta kommer upp runt internet. Vissa är mer pålitliga än andra. Detta inlägg är mina personliga reflektioner och tankar kring vad jag tror är viktigast att fokusera på när man sökmotoroptimerar sin webbplats för 2019.

Det är inte så många faktorer jag tar upp. Men tittar man noga på dessa så är det ganska stora faktorer som oftast tar lång tid att jobba med. Så börjar ni jobba med det redan nu så har ni ett försprång bland era konkurrenter och har garanterat högre placeringar i sökresultaten.

Behöver ni hjälp med att analysera dessa faktorer och andra på er webbplats så hör av er till oss på Convertial AB. Vi har över 15 års erfarenhet av SEO, SEM och digital marknadsföring.

Tack för att ni tog er tid att läsa detta inlägg.

Läs mer om våra tjänster

SEO

Vi hjälper dig och ditt företag med löpande sökmotoroptimering för att få upp er webbplats i toppen.

SEM

Med många års erfarenhet så kan vi hjälpa dig och din webbplats att konvertera mer i Google Ads.

Hemsidor

Vi har lång erfarenhet av webbutveckling i form av hemsidor och webbutiker. Vi hjälper er gärna.

Boka oss för ett förutsättningslöst möte om hur du kan vara på topp i Google.