SEO ORDLISTA DEL 3

Detta är den tredje och sista delen av en serie inlägg som jag skriver för att lista dom vanligaste orden och definitionerna som man oftast hör i branschen för sökmotoroptimering.

Ni kan läsa den första delen här: SEO ordlista del 1
Och här hittar ni den andra delen: SEO ordlista del 2

Q

QDF

Står för sökfråga förtjänar nytt innehåll, var en sökmotor kan besluta att visa nya webbsidor i sökresultat (snarare än äldre sidor) om en viss sökterm trender, kanske för en nyhethändelsen har resulterat i en ökning av sökningar på det ämnet.

Kvalitetsinnehåll

Innehåll som hjälper dig att lyckas uppnå affärer eller marknadsföringsmål (t.ex. kör organisk trafik eller sociala delningar, tjäna högsta sökningsranking, generering av leads / sales).

Kvalitetslänk

En inkommande länk som härrör från en auktoritativ, relevant eller betrodd webbplats.

Sökfråga

Ord eller fras som en användare söker i en sökmotor.

R

Rank

Där en webbsida visas inom de organiska sökresultaten för en specifik fråga.

Redaktionell länk

En länk som ges av en webbplats till en annan utan att mottagaren frågar eller betala för det. “Även känt som: naturlig inlänk”

Rankingfaktor

En individuell komponent som bidrar till en komplex serie av algoritmer som bestämmer var webbsidor ska visas i det organiska sökresultat för en viss fråga. I åratal har Google sagt att dess algoritmer “är beroende av mer än 200 unika signaler” för att hjälpa användare hitta den mest relevanta webbsidan eller svaret. “Även känt som: Ranksignal”

Tvåvägslänkar

När två webbplatser samtycker till att utbyta länkar till varandra.

Omdirigering (Redirect)

En teknik som skickar en användare (eller sökmotor) som begärde en webbsida till en annan (men lika relevant) webbsida. Det finns två typer av omdirigeringar:

  • 301: Permanent
  • 302: Temporär

Hänvisningsadress

URL-data som identifierar källan till en användares webbsidas begäran.

Omprövning

Processen att fråga en sökmotor för att returnera en webbplats eller webbsida(or) till sitt sökindex efter avindexering.

Relevans

Ett sätt sökmotorer mäter hur nära samband innehållet i webbsidan är anpassad för att matcha sammanhanget med en sökfråga.

Rykteshantering

Taktiken av att skapa en positiv onlineuppfattning av ett varumärke eller en person- inklusive i sökresultat och på sociala medier – genom att minimera synligheten av negativa omnämnanden.

Responsiv webbplats

En webbplats som är utformad för att automatiskt anpassa sig till en användares skärmstorlek, om den ses på en stationär eller mobil enhet.

Rich Snippet

Strukturerad data kan läggas till i HTML koden för en webbplats som ska tillhandahålla Kontextuell information till sökmotorerna när dom spindlar webbplatsen. Denna informationen kan sedan visas i SERPs, vilket resulterar i en förbättrad listning, känd som rich snippets.

robots.txt

Robots Exclusion Protocol (eller Standard) är en textfil, tillgänglig på roten till en webbplats, som berättar för sökrobotar vilka områden av webbplatsen den bör ignorera. Man kan även länka sin webbplatskarta i denna fil.

Return on Investment (ROI)

Ett sätt att mäta resultatet av SEO-aktiviteter. Detta beräknas av att dela upp hur mycket intäkter du tjänat via organisk sökning till kostnaden för den totala investeringen multipliceras sedan med 100.

Röstsök

En typ av röstaktiverad teknik som tillåter användare att prata i en enhet (vanligtvis en smartphone) för att ställa frågor eller genomföra en online-sökning.

S

Synlighet

Framträdande och positioner en webbplats upptar inom de organiska sökresultaten.

Schema

En form av mikrodata som skapar en förbättrad beskrivning av webbsidan (allmänt känd som ett rich snippets), vilket visas i sökresultaten.

Skrapning (Scrape)

En teknik som används för att kopiera webbplatsens innehåll eller information med hjälp av datorprogram eller skript. Sökmotorer, till exempel Google, skrapar data för att bygga ett sökbart index för webbplatser.

Sökmotor

Ett datorprogram som gör det möjligt för användarna att ange en fråga för att hämta information (t.ex. filer, webbplatser, webbsidor) från det programmets index (dvs. en webbsökningsmaskin), till exempel Google, indexerar webbplatser, webbsidor och filer som finns på World Wide Web). ett sökindex är byggt och uppdaterat med hjälp av en sökrobot, med objekt som analyseras och rankas av en serie algoritmer.

Sökmotorsmarknadsföring (SEM)

Ett paraplybegrepp för att öka webbplatsens synlighet i sökmotorernas resultatsidor, som omfattar både betalda och organiska aktiviteter.

Sökmotoroptimering (SEO)

Processen att optimera en webbplats – liksom allt innehåll på den webbplatsen – så kommer den att framträda i positioner på de organiska resultaten av sökmotorer. SEO kräver förståelse för hur sökmotorer fungerar, vad folk söker efter (dvs sökord och nyckelord) och varför folk söker (avsikt). Framgångsrik SEO gör en webbplats tilltalande för användare och sökmotorer. Det är en kombination av teknisk (onpage SEO) och marknadsföring (off-page SEO).

Sökmotorresultat (SERP)

Sidan där sökmotorerna visar information till användare efter att ha utfört en sökning. Vanligtvis visar sökmotorer cirka 10 organiska sökresultat, sorterade efter relevans. Beroende på förfrågan kan andra sökfunktioner visas. Till exempel:

  • AdWords-annonser (över och under det organiska sökresultatet).
  • Utvalda utdrag (alias, Position Zero).
  • Bilder.
  • Kunskapspaneler.
  • Lokalt paket (med karta).
  • Nyheter.
  • Relaterade frågor.
  • Relaterade sökningar.
  • Shopping resultat.
  • Webbplatslänkar
  • Tweets
  • Videos

Sökhistorik

Sökmotorer spåra varje sök användare genomför (text och röst), varje webbsida som besöks, och varje annons någon klickat på. Sökmotorer kan använda dessa data för att anpassa resultatet för inloggade användare.

Share of Voice

Hur många intryck ett varumärke får i SERPs för söktermer jämfört med det totala intrycket som varumärkets konkurrenter mottar för samma söktermer.

Webbplatslänkar

Upp till sex algoritmiskt utvalda länkar som visas under noteringen för samma webbplats för ett topprankat organiskt sökresultat. Sidor kan blockeras från att visas som webbplatslänkar i sökverktyget eller Bing-verktyg för webbansvariga. “Även känt som: Djuplänkar (Bing)”

Sitewide Länkar

En länk som visas på varje sida på en webbplats, vanligtvis i en sidofält eller sidfot av bloggar eller webbplatser som använder mallar.

Social Media

Plattformar (webbplatser och appar) där användare kan interagera med varandra, samt skapa, dela och konsumera innehåll.

Sociala Signaler

Eventuella faktorer som visar auktoritet och inflytande på populära webbplatser för sociala nätverk. Till exempel, den sociala auktoriteten för en användare på Twitter.

Även om många korrelationsstudier har indikerat att sociala signaler påverkar rankningar (t.ex. antal Likes / delningar en del innehåll mottar) har Google offentligt uppgett att sociala signaler inte är en direkt rankningsfaktor. Populära webbplatser som har en massa sociala media engagemang tenderar att ranka bra av andra skäl.

Spam

Se: Webspam

Spindel

Se: Bot

Split Testing

Ett kontrollerat experiment används för att jämföra minst två webbsidor för att mäta effekterna av en annan variabel vid omvandlingar. Efter att sidorna visas i en tillräckligt lång tid för besökare på plats för att samla in en tillräcklig mängd prestationsdata kan en “vinnare” deklareras. “Även känt som: A/B testning”

SSL Certifikat

Ett digitalt certifikat som används för autentisering av webbplatsidentitet och för att kryptera information som skickas till servern med hjälp av Secure Sockets Layer-tekniken.

Statuskoder

Svarkoderna som skickas av en server närhelst en länk klickas, en webbsida eller en fil begärs, eller en blankett skickas in. Vanliga HTTP-statuskoder som är viktiga för SEO:

  • 200 (OK).
  • 404 (Sidan finns inte).
  • 410 (Sidan existerar inte).
  • 500 (Internt server fel).
  • 503 (Servicen svarar inte).
  • Stoppord

Ett ofta använt ord. Till exempel: a, på, för, är, av, på, den. Sökmotorer har tidigare ignorerat dessa ord för att spara tid / resurser vid indexering. Sökmotorer har utvecklats kraftigt sedan de tidiga dagarna, och stoppord, så det här är inte något att oroa sig mycket för i SEO-ändamål längre.

Subdomän

En separat sektion som finns inom en huvuddomän. Till exempel: http://jobs.convertial.se/ skulle kunna vara en underdomän som finns inom huvuddomänen på https://convertial.se/

Svart låda

Ett komplext datorprogram som är dåligt förstått. Ingångar och utgångar kan observeras, men det finns ingen åtkomst till själva processen på grund av dess konfidentiella natur. Till exempel är Googles algoritm en svart låda.

Spammiga kommentarer

Dåligt skrivna kommentarer, ofta off-topic och självpromotion, postat av spambotar i hopp om att få en gratis (men slutligen värdelös) länk.

T

Taxonomi

Organisera och kategorisera en webbplats för att maximera innehållets upptäckbarhet och hjälpa användarna att slutföra önskade uppgifter på plats.

Tid på sida

En otillräcklig uppskattning av hur länge en användare spenderar och tittar på en viss webbsida. Sidor med höga utgångar kan väsentligt skeva denna data.

Titeltagg

En HTML-metakod som fungerar som titeln på en webbsida. Typiskt är titelsymbolen som titel sökmotorerna använder när de visar sökinformation, så det bör innehålla strategiska och relevanta sökord för den specifika sidan. Titeltaggen ska också skrivas så det är intressant för människor och lockar fler klick. Typiskt bör titelkoder inte vara mindre än 65 tecken.

Toppdomän (TLD)

Domänen av en viss webbadress. Dessa inkluderar:

  • .se
  • .com
  • .org
  • .net

Det finns också många fler bransch- och landspecifika alternativ.

Trafik

Besökarna (och ibland botar) som besöker din webbplats.

Tillit

Allmänt gäller historiken för en domän (t.ex. om den hänvisar till eller innehåller expertkällor, bygger ett positivt rykte, följer riktlinjerna för webbansvariga).

TillitsRank

En länkanalyssteknik används för att separera bra “välrenommerade frösidor” från webspam.

U

User-Generated Content (UGC) (Användargenererat innehåll)

Någon form av innehåll – videor, blogginlägg, kommentarer, recensioner etc. – som skapas av användare eller kunder.

Utlänk

En länk som riktar besökare till en sida på en annan webbplats än den dem för närvarande är på.

Universal Sök

När sökmotorer drar data från flera specialdatabaser att visas på samma SERP. Resultat kan innehålla bilder, videoklipp, nyheter, shopping och andra typer av resultat.

Unnatural link (Onaturlig länk)

Alla länkar Google identifierar som misstänksam, bedräglig eller manipulativ. En onaturlig länk kan leda till att Google tar manuella åtgärder på din webbplats.

URL

En enhetlig resurslokaliserare är den specifika strängen av tecken som leder till en resurs på webben. Termen URL är vanligtvis kortfattad för den brevbaserade webbadressen (till exempel www.convertial.se) in i en webbläsare för att komma åt en webbsida.

URL Parameter

Värden som läggs till i en URL för att spåra varifrån trafik kommer från (dvs vilken länk någon klickade på för att upptäcka din webbplats eller webbsida).

User Agent (användaragent)

Webbrobot program.

User Experience (UX)

De övergripande känslan användare kvarstår efter att ha interagerat med ett varumärke, sin närvaro på nätet och dess produkt / tjänster.

Uppehållstid (Dwell Time)

Mängden tid som löper mellan när en användare klickar på ett sökresultat och sedan återgår till SERP från en webbplats. Kort uppehållstid (t ex mindre än 5 sekunder) kan vara en indikation på innehåll av låg kvalitet för sökmotorer.

Upptäckbarhet

Hur lätt innehållet på en webbplats kan upptäckas, både internt (av användare) och externt (av sökmotorer).

V

Vertikal sökning

En specialiserad sökningstyp där fokus ligger endast på ett specifikt ämne, typ av innehåll eller media. Till exempel YouTube (video), Amazon (shopping), Kayak (resor), Yelp (företagsrecensioner).

Virtuel Assistent

En bot som använder naturlig språkbehandling för att utföra uppgifter, till exempel att genomföra webbsökningar. Till exempel Apples Siri eller Microsofts Cortana.

W

Wepplatskarta

En lista med sidor på en webbplats. Det finns två typer av webbplatskartor:

  • HTML: Den här typen av webbplatskartor, som vanligen organiseras av ämnen, hjälper webbplatsanvändare att navigera på en webbplats.
  • XML: Den här typen av webbplatskarta ger sökrobotar en lista över webbsidor på en webbplats. Denna kan man länka i bland annat Google Search Console.

Webbsida

Ett dokument som finns på World Wide Web och kan ses av webbläsare.

Webbplats

En samling webbsidor upplagda tillsammans på World Wide Web.

Webbplatsnavigation

Hur en webbplats ansluter sina webbsidor för att hjälpa besökare att navigera på den webbplatsen. Webbplatsnavigering finns i några i ett par olika former. Till exempel:

  • Huvudnavigering: Huvudnavigering: De viktigaste ämnena eller ämnena som din webbplats är inriktad på. Till exempel, på convertial består min huvudnavigering av Hem, Om mig, Mina tjänster, Sökbloggen och Kontakta mig.
  • Sekundär navigering: Ämnen relaterade till huvudnavigeringen. Till exempel på Convertial sekundärnavigering innehåller länkar till sökmotoroptimering, analyser och SEO kurser.
  • Sidfotsnavigering: Vanligtvis ingår länkar till sidor synligt framträdande och positioner en webbplats upptar inom de organiska sökresultaten. Till exempel länkar convertials sidfot till mina senaste inlägg och mina olika sociala profiler.
  • Relaterade länkar: Detta område visas vanligtvis till höger eller under innehållet. Det kan kallas “Mest populära”, “Mest läsa” eller “Senaste trenderna”.
  • Innehållslänkar: Länkar som visas i ditt huvudinnehåll (t.ex. artiklar, målsidor).
  • Brödsmulor Navigation: Denna typ är mindre populär än den en gång var. I huvudsak visar varje webbsida ett “spår” för att snabbt berätta för besökare där de är på din webbplats. Till exempel: Hem> Mina tjänster> SEO kurser.

“Även känt som: interna länkar”

Webbspam

Eventuella metoder som existerar endast för att lura eller manipulera sökmotoralgoritmer och / eller användare.

White Hat

Taktik som överensstämmer med Googles riktlinjer för webbansvariga.

Word Count (Textvolym)

Det totala antalet ord som visas i innehållsavsnittet. För lite (eller tunt) innehåll kan vara en signal av låg kvalitet till sökmotorer.

WordPress

Ett populärt blogg- och innehållshanteringssystem.

X

XML

Extensible Markup Language är ett sökningsspråk för sökmotorer som används för att förstå webbplatsdata.

XML webbplatskarta

En lista över alla sidor på en webbplats som sökmotorer behöver veta.

Y

Yahoo

Yahoo föddes i april 1994 och var en otroligt populär sökmotor och portal på 90-talet. Yahoos sökmotor administrerades mestadels av människor, åtminstone till juni 2000 när en då okänd sökmotor som heter Google började driva Yahoos organiska sökresultat. Den affären fortsatte fram till 2004, när Yahoo började använda sin egen sökteknik. Sedan 2010 har Yahoos organiska sökresultat drivits av Microsofts sökmotor, Bing.

Yandex

Den mest populära sökmotorn i Ryssland Yandex grundades den 23 september 1997 av Arkady Volozh och Ilya Segalovich.

Välkommen till WordPress. Det här är ditt första inlägg. Redigera eller radera det. Sedan kan du börja skriva!

Läs mer om våra tjänster

SEO

Vi hjälper dig och ditt företag med löpande sökmotoroptimering för att få upp er webbplats i toppen.

SEM

Med många års erfarenhet så kan vi hjälpa dig och din webbplats att konvertera mer i Google Ads.

Hemsidor

Vi har lång erfarenhet av webbutveckling i form av hemsidor och webbutiker. Vi hjälper er gärna.

Boka oss för ett förutsättningslöst möte om hur du kan vara på topp i Google.