SEO ordlista del 1

Precis som i andra tekniska yrken så har även sökmotoroptimering en helt egen terminologi med ord och definitioner som utmärker själva yrket. Dessa ord och definitioner är vanliga att höra om när man antingen pratar eller jobbar inom sökmotoroptimering. För en del så kan det vara svårt att förstå och hänga med när man hör det.

Därför har jag valt att göra en serie av inlägg där jag listar dom vanligaste orden och definitionerna i en alfabetisk lista, samt ger en liten förklaring på varje.

A

Above The Fold

Detta är ett engelskt ord som förklarar om innehåll på en webbplats presenteras innan en användare “skrollar”. År 2012 ändrade Google sin algoritm till att sänka webbplatsers ranking om det förekom för mycket annonser inom denna ramen.

AJAX

Asynkromt Javascript och XML är en typ av programmeringsspråk som tillåter webbplatser att skicka och ta emot information ifrån en server för att kunna ändra innehållet dynamiskt utan att ladda om hela webbplatsen

Algoritm

Ett komplext program som används utav bland annat sökmotorer för att ta emot data och visa resultat i en lista. Sökmotorer använder olika kombinationer av algoritmer för att kunna visa webbplatser i sitt sökresultat genom en rad olika faktorer.

ALT-attribut (Bildbeskrivning)

En HTML kod som sökmotorer och bildläsare (För blinda och synskadade personer) använder sig utav för att försöka förstå innehållet av en bild. “Även känt som ALT Text”

Analys

Vetenskapen att samla, analysera och tolka data för att framtida handlingar baserat på vad som har (eller inte har) arbetat historiskt. “Se även: Google Analytics”

Ankartexter

Det klickbara ordet eller orden av en länk. Denna text är avsedd att ge kontextuell information till personer och sökmotorer om vad webbplatsen som den är kopplad till handlar om. Till exempel, om du skapade en länk för att skicka besökare till convertial.se, “Convertial” är en ankartext.

Artificiell Intelligens (AI)

Vetenskapen om att få datorer att utföra vissa uppdrag som kräver mänsklig intelligens. Snarare än att följa en uppsättning programmerade reger (Som en AI-algoritm), ett AI-datasystem är typ som en digital hjärna som lär sig. AI kan också fatta och genomföra beslut utan mänsklig intervention.

Auktoritet

Kombinationen av signaler sökmotorer använder för att bedöma webbplatser i syfte att placera dessa i sökresultaten.

Avvisningsfrekvens

Andelen besökare på en webbplats som lämnar utan att besöka en annan sida på webbplatsen. Avvisningsfrekvensen varierar beroende på bransch och nisch. Även om avvisningsfrekvensen kan påvisa vissa problem med en webbplats så är det inte en direkt rankingfaktor, enligt Google.

Avindexeras

När Google tar bort en webbplats eller webbsida, antingen tillfälligt eller permanent från sökresultatet, specifikt sitt sökindex. Google tillhandahåller verktyget Ta bort webbadresser i verktyg för webbansvariga för frivilliga fall, En webbplats kan dock också avindexeras som straff för den bryter mot Googles riktlinjer för webbansvariga, i form av en manuell handling.

B

B2B

Förkortning av business-to-business (Företag till företag). Inom B2B SEO är det vanligt att inköpscykeln är längre, produkter och tjänster är dyrare och målgruppen är professionella beslutsfattare.

B2C

Förkortning av business-to-consumer (Företag till konsument). Inom B2C SEO är det typiskt att inköpscykeln är något kortare (men det kan variera beroende på bransch), produkter och tjänster är (oftast) billigare och målgruppen är konsumenter.

Black Hat

Riskfylld taktik som går emot Googles riktlinjer för webbansvariga. “Läs även: Webbspam”

Blogg

En webbplats eller publikation av innehåll, det är oftast sorterat i kronologisk ordning, oftast visas det senaste innehållet högst upp på webbplatsen. Innehållet speglar oftast en person eller företags intressen, och kan skrivas av antingen en individ eller en grupp av bidragsgivare.

Bot

Se: Crawler, Googlebot

Branded keyword (Märkesord)

När en användares fråga innehåller en exakt matchning eller variant av ett specifikt företag eller varumärke. Till exempel, “Convertial”,  “convertial.se” och “convertial SEO kurser”är några exempel på märkesord.

Brödsmulor

Ett navigationselement på en webbplats som hjälper besökare att enkelt veta vart dom befinner sig på en webbplats. “Se även: Navigation på webbplats”

Bruten länk

En länk som leder till en 404 felsida. Vanligtvis bryts en länk när:

En webbplats går offline.
En sida på webbplatsen blir raderad utan att man implementerat en omdirigering.
Att webbadressen är ändrad utan att man implementerat en omdirigering.

C

Cache

En teknik som tillfälligt lagrar webbinnehåll, till exempel bilder, för att minska framtida laddningstider av en webbplats.

Cachad sida

En ögonblicksbild på en webbsida som det visade sig när en sökmotor senast genomsökte den.

Canonical URL (Kanonisk URL)

Ett HTML-kodelement som anger en föredragen webbplatsadress, när flera webbadresser har samma eller liknande innehåll för att minska dubbletter av
innehållet.

ccTLD

En country-code top-level domain (landsspecifik toppdomän). Till exempel, ett företag baserat i Sverige skulle kunna ha en domän liknande: www.domän.se, där se är ccTLD.

Cloaking

Visar olika innehåll eller webbadresser till besökare och sökmotorer. Detta ses som ett brott mot Googles riktlinjer för webbansvariga.

 CMS

Står för Content Management System. Ett webbaserat system som låter användare skapa, ladda upp och administrera olika digitala tillgångar.

Co-Citation

Hur ofta två webbplatser (eller webbsidor) nämns tillsammans av en tredjeparts webbplats, även om de två första inte länkar till (eller refererar) till varandra. Detta är ett sätt för sökmotorer att etablera subjektiv likhet. Till exempel, föreställ dig att svt och svtplay aldrig länkade till eller nämnde varandra. Men andra webbplatser och bloggar skulle troligtvis nämna både svt och svtplay.

“Content is king”

Ett uttryck som ofta används av talare vid konferenser och författare på populära SEO (och digital marknadsföring) publikationer. I detta sammanhang “content is king” betyder vanligtvis att innehåll är viktigt för dig att ha ifall du ska ha sökmotoroptimering och digital marknadsföring.

CRO (Konverteringsoptimering)

Processen för att förbättra antalet eller kvaliteten på konverteringar som förekommer på en webbplats. Några populära CRO-taktiker inkluderar testningar till webbdesign, redaktionellt innehåll, bilder, priser, call-to-action och meddelande.

CSS

Cascading Style Sheets beskriver hur HTML-element (t.ex. färg, teckensnitt) ska visas på webbsidor och anpassas när de ses på olika enheter.

D

Data

Alla de grundsiffrorna som representerar riktiga kunder – vem, vad, var, när, varför och hur – allt är nödvändigt för att göra informerade beslut om SEO strategier och taktik.

Dead-End sida

En webbsida som inte länkar till en annan webbsida. Det kallas så när en besökare eller bot kommer till denna sida, så finns det ingen annanstans att ta vägen.

Disavow

Om din länkprofil innehåller ett stort antal spammiga, artificiella, eller lågkvalitativa inkommande länkar som kan skada din ranking – och inte ha förmågan att ta bort dem för en legitim anledning (t.ex. att länken finns på en webbplats du inte har kontroll över) – du kan använda Googles Disavow Tool verktyg för att berätta för Google att ignorera dessa länkar.

DMOZ

Även kallat “Open Directory Project”. Denna katalogen som administrerades av personer listade olika webbplatser och lanserades 5 Juni 1998 och avslutades 17 Mars 2017.

Do-follow

En länk som inte använder “nofollow” attributet. med andra ord. En vanlig länk.

Domän

En webbplatsadress – som oftast slutar i ett tillägg som .se, .nu eller .com. Till exempel: convertial.se är domänen för denna hemsida.

Domänauktoritet

  • Den övergripande “styrka” av en webbplats, byggd över tid. Vilket kan hjälpa en ny webbplats ranka bra snabbt. Även innan det innehållet har tjänat länkar eller engagemang.
  • En poäng mellan 0-100, SEO-mjukvaruföretaget Moz använder detta till att förutsäga möjligheten för en webbplats att ranka i sökresultat.

Doorway Page

Webbplatser som skapas för att ranka i sökmotorer mot specifika sökord bara för att omdirigera användare som klickar på den skickas till en annan webbplats.

DuckDuckGo

Duplicerat innehåll

Djuplänk

E

E-handel

Köpa och sälja produkter, allt genomförs online.

Engagemang Metrics

Metoder för att mäta hur användarna interagerar med webbsidor och innehåll. Exempel på engagemang metrics inkluderar:

  • Klickfrekvens
  • Konverteringsgrad
  • Avvisningsfrekvens
  • Tid på sida/webbplats
  • Frekvens
  • Uppehållstid

Enheter

Människor, platser, organisationer, webbplatser, händelser, grupper, fakta och andra saker.

Extern länk

Se: Utlänk,

F

Featured Snippet

För vissa frågor, vanligtvis frågor (dvs vem / vad / var / när / varför / hur) visar Google ibland ett speciellt block ovanför det organiska sökresultat. Denna ruta innehåller en sammanfattning (i form av stycke, lista, tabell eller video) samt publikationsdatum, sida titel, länk till den webbsida från vilken svaret har sitt ursprung och URL. Även känt som: Position noll

Footer Länk

Länkar som visas i den nedre delen (eller “footer”) på en webbplats. “Läs även: Webbplatsens navigation”

G

Google

Sökmotorn grundades av Larry Page och Sergey Brin i september 1998. Google markerade en radikal avgång från webbkataloger, förlitar sig på webbkrypteringsteknologi och en komplex algoritm för att analysera länkningsmönster till rankingswebbplatser. Google är den mest använda sökmotorn i nästan alla länder i världen.

Google Analytics

Ett gratis webbanalysprogram som kan användas för att spåra besökarnas beteende, trafikförvärvskällor, innehållsförmåga och mycket mer.

Google Bomb

En taktik som syftar till att göra så en webbplats rankas nummer ett för en överraskning eller kontroversiell sökfras. Detta åstadkoms genom att ha ett
stort antal webbplatser som länkar till en viss webbsida med specifik ankartext som hjälper den att ranka för den termen. Till exempel år 2003 president George W. Bushs vita hus biografi rankade nummer ett på en sökning efter “eländigt misslyckande”.

Googlebot

Det datorsystem som Google använder för att hitta och lägga till nya webbplatser och webbsidor till sitt index.

Google Dans

En föråldrad term vilket Google uppdaterade sitt sökindex, ungefär varje månad.

Google Hummingbird

En ny sökalgoritm från Google som officiellt meddelades i september 2013 efter att den hade varit i bruk i en månad. Syftet med Hummingbird var att bättre förstå det fullständiga sammanhanget med frågor (dvs semantisksök), snarare än vissa sökord, för att ge bättre resultat.

Google Panda Algorithm

En stor algoritmuppdatering från Google som ursprungligen rullade ut i februari2011, följdes av många efterföljande uppdateringar. Målet med Google Panda var att den skulle sänka synligheten av innehåll som har dåligt värde. Oftast åroducerades av så kallade “content farms”.

Google Penguin Algorithm

En stor algoritm av Google som lanserades i april 2012 följdes genom en serie av uppdateringar. Målet med pingvinen var att minska synligheten av alltför optimerade webbplatser, eller webbplatser som alltför mycket missbrukat viss spammiga taktiker (t.ex. att bygga lågkvalitativa länkar, keyword stuffing).

Google Pigeon Update

Namnet (angivet av SEO-branschen, inte Google) av en betydande Googles lokala sökuppdatering lanserad 24 juli 2014. Målet med Pigeon var att förbättra exaktheten och relevansen av lokala sökningar genom att utnyttja Googles mer traditionella rankningssignaler och förbättra avstånd och lokalisering av rankningsparametrar.

Google RankBrain

En stor algoritmändring av Google som infördes officiellt i oktober 2015, även om den hade testats i månader före detta. Med RankBrain,lade Google till maskininlärning till sin algoritm och har kallats den tredje viktigaste rankningssignalen. I juni 2016 var det känt att RankBrain har varit inblandad i varje fråga och har en inverkan på rankningar.

Google Sandlåda

En teoretiserad och debatterad (men aldrig bekräftad av Google) “väntarperiod “som hindrar nya webbplatser från att se full nytta av deras optimeringsinsatser. Vanligtvis ses denna effekt oftast med nya webbplatser som riktar sig till konkurrenskraftiga sökord och kan bara övervinnas när webbplatsen får tillräcklig auktoritet.

Googles sökkonsol (Google Search Console)

Googles sökkonsol erbjuder flera användbara funktioner, inklusive förmåga att övervaka webbplatser för indexeringsfel och sidhastighet. Dessa sidor används också för att kommunicera meddelanden av manuella handlingar om webbplatsen.

Google Trends

En webbtjänst ifrån Google där du kan utforska datavisualiseringar senaste söktrender, berättelser och ämnen.

Googles riklinjer för webbansvariga

Googles vägledning om bra optimeringspraxis för webbplatser, liksom”Olagliga” metoder som kan leda till manuella åtgärder. Helt enkelt:

  • Skapa unika, värdefulla och engagerade webbplatser och webbsidor för användare, inte sökmotorer.
  • Undvik knep och tekniker som bedrar användarna och är avsedda bara för att förbättra sökrankningen.

Gray Hat

Ett förmodat “grått” område mellan tekniker som följer Google Riktlinjer för webbansvariga, men lägg till ett element som böjer reglerna lite.

Gästbloggande

En populär länkbyggnadstaktik som innebär att utveckla innehåll för andra webbplatser i utbyte mot en tillbakalänk som pekar på dina egna sidor.

Genomsökningsfel

  • URL-adresser som en sökrobot inte kan granska.
  • URL-adresser som returnerar ett statuskodfel.

Läs mer om våra tjänster

SEO

Vi hjälper dig och ditt företag med löpande sökmotoroptimering för att få upp er webbplats i toppen.

SEM

Med många års erfarenhet så kan vi hjälpa dig och din webbplats att konvertera mer i Google Ads.

Hemsidor

Vi har lång erfarenhet av webbutveckling i form av hemsidor och webbutiker. Vi hjälper er gärna.

Boka oss för ett förutsättningslöst möte om hur du kan vara på topp i Google.