SÖKMOTOROPTIMERING & E-HANDEL (REMASTERED)

Jag skrev ett inlägg som handlade om SEO och e-handel i min förra blogg. Dessvärre så var jag tvungen att stänga den bloggen när jag fick vissa tekniska problem med den. Därför tänkte jag att jag kunde skriva om det inlägget lite i denna bloggen som jag har här istället. Blogginlägget fick bra kritik i övrigt och jag är säker på att det kommer till nytta för flera personer.

Sökmotoroptimering och e-handel går lite hand i hand. Och gör man rätt så blir resultatet helt underbart. Det tror jag dom allra flesta kan hålla med mig om. Ni kanske tänker att sökmotoroptimering är väl densamma för alla webbplatser. Det finns väl inga skillnader?

Där har ni fel. Det är förvisso sant att man vill nå samma resultat oavsett vilken webbplats man än har. Nämligen så högst upp i sökresultaten som möjligt. Men jobbet bakom sökmotoroptimeringen kan skilja sig ganska rejält beroende på om det är en vanlig webbplats eller om det är en e-handel. Och så brukar konkurrensen vara betydligt hårdare för e-handel.

VAD ÄR SKILLNADERNA?

Som sagt så finns det en del skillnader mellan en vanlig webbplats och en e-handel som man bör tänka på när man skall jobba med sökmotoroptimering. Här är några utav dom absolut vanligaste skillnaderna.

Större webbplats

En e-handel är oftast större än en vanlig webbplats. Man har betydligt fler sidor att tänka på. Det är kategorisidor, produktsidor, informationssidor med mera. Detta gör att man har mer innehåll att behöva tänka på. Det är då viktigt att se över hur den interna länkningen ser ut och att man inte konkurrerar internt med sig själv om viktiga sökord.

Mer komplext system

Som oftast så är systemet bakom en e-handel mer komplext än en vanlig webbplats. Det finns tekniker med hur varukorgen och kassan skall hanteras i systemet, hur formulär hämtas och skickas mellan databaserna. Och det finns andra tekniska delar att tänka på så som hur alla webbadresser till alla sidor hanteras och hur dom ser ut. Detta är dock bara några av dom tekniska delarna man bör tänka på när man jobbar med sökmotoroptimering på en e-handel.

Oftast mer trafik

En e-handel skall klara av stora mängder med trafik och samtidigt klara av att tillhandahålla det innehållet på en bra nivå. Det är då oerhört viktigt med hur hastigheten av en e-handel är.

Här nedan listar jag en del saker som är viktigt att tänka på när man jobbar med sökmotoroptimering för en e-handel. Listan bygger på en som jag påbörjade tillsammans med ett par andra SEO-experter för cirka 6 år sedan. Listan uppdateras lite då och då av mig. Men kände nu även att jag ville dela med mig av listan här på min blogg också.

ICKE TEKNISK SEO (KAN OFTAST UTFÖRAS I SYSTEMET)

Titlar

Var noga med att skriva en titel som återspeglar innehållet på webbsidan. Titlarna skall även vara helt unika på varje webbsida. Alla sidor på en e-handel räknas som en webbsida. Skriver ni en bra och säljande titel så ökar ni även chansen för högre klickfrekvens.

Rubriker

Rubriken är en utav dom viktigaste delarna för en webbsida. Det är även ett av dom första elementen en sökrobot tittar på när den går igenom en webbsida. Rubrikerna måste vara helt unika för varje webbsida av e-handeln.

Bildbeskrivningar

Allt för många glömmer mer som oftast att man bör ha en beskrivande bildbeskrivning på alla sina bilder. Här kan man med fördel väva in viktiga sökord. Det är heller inte fel att faktiskt ha mer än en rad bildbeskrivning. Detta ökar inte bara möjligheten för besökare utan bildwebbläsare att besöka och navigera runt webbplatsen utan detta ökar även er textvolym som i sin tur ger bättre relevans.

Landningssidor

Hur man definierar en landningssida kan vara olika för olika webbplatser, på en e-handel bygger man oftast specifika landningssidor som är till för att öka konvertering och intresse hos sina besökare. Jobbar man inte med specifika landningssidor så är produktsidorna en form av landningssidor för en e-handel.

Kategoritexter

Att jobba med textvolymer på kategorisidor är ett perfekt tillfälle att väva in viktiga sökord och inge ett intresse hos besökarna. Det finns även ett gammalt myntat ord inom sökmotoroptimeringen “Content Is King”. Detta gäller i allra högsta grad för kategorisidorna också.

Produkttexter

Produktbeskrivningar är oerhört viktiga ur många aspekter. Inte minst inom sökmotoroptimeringen av en e-handel. Se till så ni skriver helt unika produktbeskrivningar och att dom är säljande. Kopiera inte texter rakt av från era leverantörer. Skriv även några rader mer än vad som egentligen behövs.

Metabeskrivningar

Metabeskrivningen kommer vara din säljtext i sökresultaten hos sökmotorerna. Ju bättre och säljande (även relevant) metabeskrivning du har desto större chans har du för bättre klickfrekvens och konvertering. Metabeskrivningen i sig är ingen faktor för att ranka högre i sökresultaten.

Google Search Console

Använd Google Search Console för att identifiera eventuella fel på din webbplaits. Det kan vara fel så som dubbletter av vissa element eller att vissa sidor som du tagit bort har 404 felkod och du måste åtgärda det med 301 omdirigeringar bland annat.

Prisjämförelsesajter

Prisjämförelsesajter kan vara bra ur många aspekter dem ger inte bara konverteringar utan även kraft i form av länkar, oavsett om dem är no-follow eller inte. Kolla upp några prisjämförelsesajter och lägg upp er e-handel där.

Ha tålamod

Det är viktigt att ha tålamod när man jobbar med sökmotoroptimering på sin e-handel. Stressar man för att få upp den snabbt på sökresultaten så kan det ge motsatt effekt. Take it easy! Rom byggdes inte på en dag.

Hålla koll på konkurrenter

En viktig del av sökmotoroptimeringen är att hålla koll på sina konkurrenter och göra konkurrensanalyser. Ni kan med fördel göra vissa saker likadant som dom. Men kom ihåg att göra det bättre.

Skapa varianter på produkter

Har du mycket av varje produkt, så som färg och storlek så ska du hellre göra en variant av produkterna eller attribut som det även kallas för. Så istället för att ha en massa kopior på samma produkt så låter du besökaren välja varianterna i ett och samma produktblad. Inte nog med att detta förhindrar duplicerat innehåll utan även ökar din konvertering i och med att det blir smidigare för era besökare att hitta precis den färgen eller storleken dem är ute efter.

Blogg

Bygg dig en blogg för din e-handel. Den kan med fördel vara implementerad i systemet. Andra bra alternativ är också att ha en subdomän för din blogg eller helt enkelt ha den utanför och länka till den. Tänk dock på att den bör ha samma grafiska profil som er e-handel för att bibehålla relevansen. Lägg upp en post i månaden minst. Ni kan även med fördel använda den som nyhetsflöde ifall ni får in en ny produkt eller om något kul hänt med företaget. (OBS glöm inte att länka till inlägget på sociala kanaler för en bättre social närvaro).

MER TEKNISK SEO (MAN BÖR HA KUNSKAPER I PROGRAMMERING OCH / ELLER KODNING)

Canonical

Lägga till rel=”canonical” på produktvarianter, exempelvis T-tröja “röd” har canonical till T-tröja för att undvika duplicate content.

301-redirect

Var noga med att lägga en 301-redirect för varje sida som tas bort från er webbutik. Detta kan göras på tre sätt. Antingen via en modul i ert system eller via en .htaccess och sist men inte minst i databasen.

Sätt noindex,follow på tunna och icke relevanta sidor

Man bör sätta meta taggen noindex,follow på sidor med tunnt innehåll och sidor som har stor risk för duplicerat innehåll, en del av dessa sidor är kassa, varukorg, kontaktformulär, interna söksidor med mera. Det är inte dem sidorna du vill ska bli indexerade eller rankade högt utan du vill ha dem sidorna med högt och bra innehåll som också konverterar.

Bygg och kolla din robots.txt

Dem flesta sökmotorerna tittar på och följer robots.txt filer. Här kan du med fördel länka din/dina sitemaps och även blocka andra mappar/filer som du inte vill skall bli indexerad av en sökmotor.

Hastighet

Idag är det viktigare än någonsin att ha en snabb e-handel. Speciellt när det har gått över på mer smartphones och med den uppkoppling det ibland kan innebära så premierar sökmotorerna snabba webbplatser.

hreflang taggar

Detta är främst om du skall bedriva din försäljning i andra länder som du skall ha en hreflang tagg. Med denna så kan sökmotorerna enklare se vilken sida som hör till specifikt land.

SEO-vänliga url’er

Detta är vida känt att man bör ha seo-vänliga webbadresser. Till exempel att man inte har med sessionsid’n, understreck med mera.

SSL certifikat

Sökmotorer vill ha ett säkert internet, och detta speciellt för e-handel då man oftast sparar viktig och känslig information. Med ett SSL certifikat så är det ett sät att säga att din sida är säker.

Se till så du har en sitemap på din sida

Det är bra om du har en sitemap.xml och en sitemap.html. Detta är en bra lista över dina interna länkar som sökmotorer gillar. Du kan även med fördel lägga till din sitemap.xml i Google Webmaster tools för att få Google att indexera den.

Skaffa dig en responsiv / mobilanpassad e-handel

Sökmotorer ser detta som en viktig del av internets utveckling. Det är många gånger standard idag att man har en responsiv eller mobilanpassad webbutik idag. Detta medför många positiva fördelar på dem mobila sökresultaten.

Implementera Microdata

Detta är mest för CRO. Men dock så viktigt och det diskuteras ganska mycket ifall microdata gör så du rankar eller inte. Implementera det du kan helt enkelt. Recensioner, lager, pris med mera. Ni kan läsa mer om det här

Implementera sociala markups

Detta är väldigt bra om du vill att din naturliga länkstrategi skall fungera enklare. Att implementera Facebook Open Graphs, Twitter Cards, Google microdata, Rich Pins för Pinterest gör att du får med mer information direkt när någon länkar i dessa kanaler. Se detta som prioritet om du vill skapa en bra social närvaro.

SUMMERING

Som jag beskrev ovan så har jag skrivit detta inlägg en gång tidigare på min förra blogg. Jag kände att den behövdes friskas upp lite så därför skrev jag även inlägget här.

Dessa tips är bara ett par av dom saker som man bör tänka på när man jobbar med sökmotoroptimering på en e-handel. Jag kommer garanterat att skriva fler och även mer ingående inlägg om ämnet.

Läs mer om våra tjänster

SEO

Vi hjälper dig och ditt företag med löpande sökmotoroptimering för att få upp er webbplats i toppen.

SEM

Med många års erfarenhet så kan vi hjälpa dig och din webbplats att konvertera mer i Google Ads.

Hemsidor

Vi har lång erfarenhet av webbutveckling i form av hemsidor och webbutiker. Vi hjälper er gärna.

Boka oss för ett förutsättningslöst möte om hur du kan vara på topp i Google.