KONKURRENSMÄTNING OCH ON-PAGE SÖKMOTOROPTIMERING

Precis som med all annan marknadsföring så handlar det alltid om att man vill bli bättre än sina konkurrenter. Ibland vet man hur konkurrenterna presterar och ibland inte. Dessutom så kan det vara svårt att veta hur många konkurrenter man har. Detta gäller även i allra högsta grad även för sökmotorer. Med tanke på alla webbplatser som finns på internet idag så har man garanterat fler konkurrenter än man först trodde.

Det är inte alltid något negativt med konkurrenter i sökmotorerna. Det bästa är att om man tittar på sina konkurrenter och identifierar sökord och textinnehåll dom har på sina webbplatser så kan man göra sin egen webbplats bättre, och till slut placera sig över konkurrenterna.

I detta inlägg kommer jag att förklara lite om varför man gör konkurrensmätningar inom sökmotoroptimering för on-page och hur man gör dom.

LÅNA FRÅN KONKURRENTERNAS TAKTIKER!

En av dom absolut bästa anledningarna till att man gör konkurrensmätning är att man kan “låna” en taktik ifrån en konkurrent och göra den bättre på sin egen webbplats. På detta vis håller du uppe kvaliteten på sökresultaten i och med att oftast så jobbar även konkurrenten aktivt med sin on-page optimering också.

Nu pratar jag självklart inte om att man skall kopiera exakt hur en konkurrent gör med bilder och texter. Det är inte bra ur ett SEO-perspektiv eller ifrån sökmotorerna. Så håll er ifrån duplicate content. Däremot kan ni ta det bästa ifrån dom och göra det unikt med er egen taktik och strategi.

Ett exempel på delar ni kan titta på är titlar, metabeskrivningar och ifall era konkurrenter använder sig utav strukturerad data på ett sätt som ni också kan göra. Här nedan listar jag ett par punkter om hur du hittar dina konkurrenter och vilka delar du kan titta på och använda i konkurrensmätningen för att skapa en egen strategi som förhoppningsvis är bättre än konkurrenternas.

HUR KAN MAN HITTA KONKURRENTERNA?

Enkel sökning på Google

Det lättaste sättet att identifiera vilka konkurrenter du har är att göra en enkel sökning på Google inom din bransch och det du säljer eller erbjuder. Ta dom konkurrenterna som är på topp 20 (Alltså både sida 1 och 2). Ett exempel är ifall H&M skall göra konkurrensmätning på sina kläder så kan sökningar som “kläder online”, “kläder Sverige”, “kvalitativa kläder” och “Kläder på nätet” vara bra att börja med för att se vilka konkurrenter dom har och göra med. När jag sökte på “kläder online” så fick jag upp Chiquelle, Zalando och Nelly som dom 3 första träffarna. Så här kan man göra en bra konkurrensanalys. Kom ihåg dock att du bör vara utloggad från Google eller söka i inkognito då Google kan ge dig lokala träffar om du inte gör det.

Användning av ett verktyg för sökmotoroptimering

Jag personligen föredrar att använda mig att olika verktyg för att identifiera konkurrenter och använda denna datan för att finslipa på strategier och taktiker. Jag skrev för ett litet tag sedan ett inlägg om verktyg för sökmotoroptimering som ni kan läsa här. Jag använder mig utav verktyget Semrush, detta gör att jag måste ha en del sökord och bland annat leta efter konkurrenter på det viset i sökresultaten.

VAD KAN MAN TITTA PÅ OCH GÖRA BÄTTRE?

Som jag skrev ovan så kan man “kopiera” sin konkurrents on-page taktik och göra den bättre själv för att förhoppningsvis vinna positioner i sökresultaten. Det finns såklart många delar man kan titta på men jag kommer lista dom absolut vanligaste här nedan och försöka förklara hur man kan finslipa sin taktik och strategi för att få bättre positioner än sina konkurrenter.

Titlar

Titlarna är en viktig del i sökmotoroptimeringen då det är själva länken i sökmotorerna. Har dina konkurrenter bra titlar som är säljande och klickvänliga så kan detta vara något att titta på. Dessutom så kan även konkurrenter som har bra positioner i sökresultaten ha titlar med bra sökord som speglar landningssidorna riktigt bra. Detta är delar som man tittar på just branschspecifikt då alla sökningar på sökresultaten är unika.

Metabeskrivningar

Precis som titlar så fyller även metabeskrivningen en stor roll för sökningar då det i många fall skall vara en  säljande och beskrivande text av en produkt eller erbjudande. Just att optimera metabeskrivningen missar många webbplatsägare. Så här kan man göra mycket. Tänk på att ha sökorden i metabeskrivningarna och att ni gör det bättre än era konkurrenter.

Textvolymer

Det handlar inte bara om hur mycket text man har på sin webbplats. Det handlar även om hur pass relevant texten är för sidan och dess erbjudande. Att sätta rubriker rätt och jobba med informativa texter som representerar det man vill visa på sidan är A och O för on-page optimering. Antagligen har en del av era konkurrenter jobbat mycket med just detta och SEO. Då kan det vara bra att titta på deras strategier och hur ofta dom ändrar på det.

Bilder

Det är inte bara hur många bilder man använder eller storleken som man tittar på. Det är även bildbeskrivning och placeringarna av bilderna. För till exempel en e-handelssida så har man såklart produktbilder i produktbladen. Dock så använder man ibland även bilder på informations eller kampanjsidor. Här kan det vara bra och se hur era konkurrenter har gjort i bildtexter och hur textvolymen är utformad i samband med bilder tillsammans med sökord.

Användning av strukturerad data

Strukturerad data kan användas på många olika sätt beroende på vilken form av webbplats man har. För till exempel e-handel så har man en form av strukturerad data på produktbladen och en för informationssidor. Det är bra att kolla på konkurrenter för att se hur dom använder detta på sina sidor i sin webbplats. För er som vill läsa mer om strukturerad data kan läsa mitt inlägg om det här.

SUMMERING

Detta är bara ett par delar jag personligen tittar på när jag gör konkurrensmätningar för on-page sökmotoroptimering. Dock så är det ett par av dom absolut viktigaste delarna att titta på och se om man kan göra det bättre.

Det är viktigt att hålla koll på sina konkurrenter. Sökmotoroptimering är ju trots allt något man jobbar och finslipar hela tiden, så chansen att dina konkurrenter jobbar effektivt med det lika mycket som du är ganska stor.

Hoppas detta inlägget ger dig som läser det något att tänka på och förstå vikten av att hålla koll på dina konkurrenter och att alltid finslipa din sökmotoroptimering. Till slut så kommer du få dom positionerna i sökresultaten som du vill ha. Och även utklassa dina konkurrenter.

Läs mer om våra tjänster

SEO

Vi hjälper dig och ditt företag med löpande sökmotoroptimering för att få upp er webbplats i toppen.

SEM

Med många års erfarenhet så kan vi hjälpa dig och din webbplats att konvertera mer i Google Ads.

Hemsidor

Vi har lång erfarenhet av webbutveckling i form av hemsidor och webbutiker. Vi hjälper er gärna.

Boka oss för ett förutsättningslöst möte om hur du kan vara på topp i Google.