KONKURRENSMÄTNING OCH OFF-PAGE SÖKMOTOROPTIMERING

För ett litet tag sedan skrev jag ett inlägg om konkurrensmätning on-page. I det inlägget gav jag lite tips och förklaring om hur man gjorde just en sådan analys. Efter att jag hade publicerat inlägget så var det många som ville att jag skulle skriva ett liknande fast om off-page istället.

Off-page skiljer sig en del från on-page. Man tittar för det mesta på inlänkar (länkar som pekar på en webbplats), duplicerat material från andra webbplatser, bildbeskrivningar med mera. Jag kommer i detta inlägget att förklara mer ingående om vad varje del innebär och varför man tittar på det.

Om du håller koll på din länkprofil kontinuerligt och hela tiden jobbar med att få bättre och mer relevanta inlänkar så kommer du att ha ett försprång bland sökmotorerna. Jag kan även säga att du till och med kan få bättre placeringar än dom stora jättarna. Till exempel om du säljer kläder eller skor så är det inte svårt att få bättre placeringar än Zalando om du vet hur deras länkprofil ser ut och hela tiden jobbar med att ha bättre än deras.

KONKURRENTERNA ÄR DIN BÄSTA VÄN!

Precis som med konkurrensmätningen i on-page så kan du “låna” dina konkurrenters taktiker. Jag skulle till och med våga påstå att du rent utav tar deras taktiker och gör det bättre själv.

Genom att titta på dina konkurrenters länkprofiler så kan du hitta många webbplatser som är relevanta till även din webbplats. Det bästa är då att du sträcker ut handen och frågar om en inlänk till din webbplats också. Men var noga med att verkligen kolla så det inte är din konkurrent som äger webbplatsen. Det kan låta komplicerat men jag kommer skriva ett inlägg en annan gång och förklara vad satellitsajter är för något.

Genom att titta på vilka webbplatser era konkurrenter får länkar ifrån så kan du även gå djupare och titta över horisonten. Även dessa webbplatser får länkar ifrån en annan webbplats och så vidare. Ja du förstår nog vad jag menar. Så istället för att bara få en inlänk så kan du få ännu mer, och detta bara att titta på vilka inlänkar din konkurrent får.

HUR KAN JAG SE MINA KONKURRENTERS LÄNKPROFILER?

Verktyg som tittar på inlänkar

Det krävs tyvärr att man har ett verktyg som kan titta på hur många och vilka inlänkar en webbplats har. Även fast du kan göra det själv så skulle jag inte rekommendera det. Många gånger har flera konkurrenter flera tusentals inlänkar, detta kan det mer eller mindre omöjligt att rensa ut själv manuellt. Jag brukar använda verktyg som semrush, majesticseo eller ahrefs för att kunna se konkurrenternas länkprofiler.

Det är viktigt att man väljer ett verktyg som man känner sig bekväm med. Då det finns många verktyg som har just dessa funktioner så kan det vara enkelt att gå vilse i träsket. Jag har skrivit ett inlägg om SEO verktyg som ni kan läsa. Och kanske så hittar ni just det verktyget som ni känner er bekväma med.

VAD SKA MAN LETA EFTER I KONKURRENTERS LÄNKPROFILER?

Antalet inlänkar

Denna är relativt självklar. Man tittar först på hur många inlänkar en konkurrent har, sedan tar man action utifrån det resultatet man får. Många gånger har det inte helt att göra med antalet inlänkar en webbplats har för att få högre placeringar. Det viktiga är vilka inlänkar som är av värde. Till exempel om en webbplats har 40.000 stycken inlänkar så kanske bara 5.000 stycken vara relevanta och bra som inlänkar. Visst är varje inlänk en bra inlänk, men man vill ju ha så bra kraft för varje inlänk som möjligt.

Relevanta inlänkar

Som jag skrev ovan så är det inte bara att skaffa sig mängder av inlänkar från en massa olika webbplatser, det är även viktigt att man får relevanta inlänkar som faktiskt speglar innehållet på den webbplats som länken skall gå till. jag brukar tänka att 10 kvalitativa och relevanta inlänkar är bättre än 100 o-relevanta inlänkar. Och beroende på vilken bransch man är i så är det olika svårt att få relevanta inlänkar.

Titta på konkurrentens ankartexter på inlänkarna

Ankartexten för en länk är själva länknamnet. Även detta är en viktig del om hur inlänkarna är och det visar på hur pass noga man har varit när man jobbat med sina inlänkar. Att ha för många inlänkar som har samma ankartext är inte så bra ur ett seo-perspektiv. Jag skulle rekommendera att man blandar ankartexterna på sina inlänkar.

Den geografiska platsen för inlänkar

Att ha mängder av inlänkar från andra webbplatser som inte geografiskt sett är samma som er egen webbplats är många gånger relativt negativt. Dessa inlänkar är inte så relevanta. Det är dock en sak ifall du har en webbplats med flera språk. Då bör inlänkarna spegla den geografiska motsvarigheten på er egen webbplats.

Refererade domäner med inlänkar

Det är inte bara antalet eller relevansen av alla inlänkar som är viktigt att titta på. Det är även hur pass många domäner man har som länkar till webbplatsen. Jag brukar rekommendera att man försöker ha 100 refererade domäner på 200 inlänkar. För oftast så har man fler inlänkar från en och samma domän. Och även här är det viktigt att man inte använder samma ankartext för varje inlänk om det är möjligt.

SUMMERING

Off-page optimering är oftast något som många kan tycka är jobbigt och att man därför drar sig för att jobba med det. Men om du gör en konkurrensmätning inom off-page så ser man relativt snabbt att det inte behöver vara så jobbigt, snarare tvärtom. man märker att det faktiskt kan bli ganska kul att leta efter fler samarbeten med länkar.

Genom att först titta på sina konkurrenters inlänkar så hittar outforskad mark som kan vara rena guldgruvorna för att man skall få en boost i sina placeringar på sökresultaten. Och är du ny på en marknad och inte vet ifall det finns så många konkurrenter att mäta så skulle jag vilja säga att det visst finns. Det gäller bara att man letar efter liknande webbplatser och tittar på vart dom får sina inlänkar ifrån.

Ja ni förstår nog nu vid detta laget att det behöver inte vara en ren kopia på er webbplats bransch för att se att det finns stora möjligheter att skaffa er inlänkar utan större och jobbigare insatser.

Jag hoppas detta inlägg har besvarat er en del frågor och att det främst av allt var kul att läsa. har ni några frågor så får ni gärna kontakta oss.

Läs mer om våra tjänster

SEO

Vi hjälper dig och ditt företag med löpande sökmotoroptimering för att få upp er webbplats i toppen.

SEM

Med många års erfarenhet så kan vi hjälpa dig och din webbplats att konvertera mer i Google Ads.

Hemsidor

Vi har lång erfarenhet av webbutveckling i form av hemsidor och webbutiker. Vi hjälper er gärna.

Boka oss för ett förutsättningslöst möte om hur du kan vara på topp i Google.