Att skriva innehåll för sökmotorerna

När man jobbar med sin sökmotoroptimering på sin webbplats så måste man tänka på många olika aspekter för att det skall bli bra. Och att skriva innehåll är inget undantag, jag skulle även vilja påstå att det är en utav dom absolut viktigaste aspekterna för en bra sökmotoroptimering. Men att bara skriva innehåll rakt upp och ner kan ge negativa effekter på din sökmotoroptimering.

I detta inlägg kommer jag gå igenom ett par viktiga delar när du skriver och bygger ditt innehåll på din webbplats för att det skall vara så SEO-vänligt som möjligt. Och fyller du ut dessa tips så har du en mycket bra grund när det kommer att ranka högre på sökresultaten i sökmotorerna.

Längst ner i detta inlägg kommer ni kunna ladda ner en enkel checklista som vi själva använder på Convertial när vi skall skapa bra och SEO-vänligt innehåll på både våra egna webbplatser och kunders webbplatser.

Skriva för besökare, inte sökmotorer

Oftast tror många att man skall skriva och skapa innehåll för sökmotorer och inte användarna. Man fokuserar mer på textvolymer och sökord än det man faktiskt vill förmedla på sin webbplats. Förr kunde man arbeta på detta vis, men inte nu längre då sökmotorer strävar efter att innehållet på webbplatsen skall vara relevant och intressant för besökarna och sökmotorernas användare.

Att skriva mycket text är bra. Men det är inte bra att skriva över 2.000 ord som inte har någon relevans eller ger rätt information till läsarna. Detta medför att sökmotorerna inte ser webbplatsen eller inlägget som relevant och tillräckligt bra. Vilket då medför oftast att man inte får så bra ranking som man kanske hade hoppats på.

Så det absolut första och viktigaste delen man skall tänka på när man skapar och bygger innehåll på en webbplats är om detta är bra för din tilltänkta målgrupp och varför? Ju mer relevant och intressant ditt innehåll är desto större chans har du att ranka högre. Här nedan kommer jag lista några punkter som är viktiga att tänka på redan innan du skapar ditt innehåll.

Vad bör jag tänka på när jag skapar mitt innehåll?

Att skapa bra innehåll på din webbplats för både sökmotorer och användare är inte så svårt som man kan tro. Dock är det viktigt att man gör en ordentlig research redan innan man skapar det. Och om du följer dessa enkla tips som vi listat här nedanför så kommer du till slut automatiskt skriva och skapa innehåll som får både dina läsare och sökmotorer att gilla det.

Sökord

Allt börjar med vilka sökord som du vill fokusera på i ditt innehåll. Som många vet så är sökord en viktig aspekt för sökmotorer, men det man inte tänker på är att sökord och sökfraser faktiskt också är viktiga för era läsare. Läser du ett inlägg som har återkommande sökord / sökfraser så blir detta som en upprepning och får läsaren att fortsätta läsa informationen som du vill förmedla. Detta gör även att ditt innehåll inte blir tråkigt och jobbigt att läsa.

Sökordsdensitet

Som jag skrev ovan så är sökord en viktig del i ditt arbete med sökmotoroptimering när du skapar och bygger innehåll till din webbplats. Men det är också viktigt att inte “överanvända” detta onaturligt. För ett par år sedan gjorde man precis detta. Det kallades för Keyword stuffing och gick helt enkelt åt att man skrev så många sökord som möjligt som man ville ranka på i sökresultaten. Så beroende på hur mycket text och innehåll din sida har så bör du tänka på hur ofta du använder dina sökord för att undvika keyword stuffing.

Textvolymer

Man brukar säga att “content is king”. Och i många lägen är det just textvolymer som gör att du får bra ranking. Det behöver inte heller vara jätte mycket textstycken som är flera tusen ord i. Jag brukar säga att en sida skall helst ha en textvolym på mellan 300 och 500 ord. Du kan även ha textvolymer i bildbeskrivningar och snygga bildtexter under bilderna. När du väl har börjat arbeta på detta vis så upptäcker du snabbt att 500 ord inte är så mycket ändå.

Bilder/Media

Bilder och annan media är viktigt när du skapar ditt innehåll. Och även här skall du tänka på att använda relevanta och bra sökord. Vi på Convertial brukar ha max ca 100 ord i en bildbeskrivning. Och har du flera bilder på din sida på webbplatsen så kommer du även ha bra och semantiska textvolymer som du arbetar med och som samtidigt gör att ditt innehåll är bra för sökmotorerna.

Rubriker

När du skriver innehåll för en sida på din webbplats så skall du tänka dig sidan som en artikel i en tidning. Det vill säga att du använder dig bara av 1 huvudrubrik (h1) och sedan följer upp med underrubriker (h2, h3 etc). Tänk även på att indela texten med stycken för att det skall vara enklare för en läsare att förstå och följa med i informationen du vill dela med dig av. Tänk även på att rubrikerna skall vara unika per sida av webbplatsen och får gärna innehålla sökord som är relevanta för både din sida och webbplats i helhet.

Relevans

Man kan tro att detta är en självklarhet för många som skriver och skapar innehåll på sin webbplats. Men vi på Convertial stöter ofta på webbplatser vars sidor inte har någon relevans till varken sidan eller själva webbplatsen. Detta är en mycket viktig del i sökmotoroptimering då sökmotorerna vill att deras användare ska få dom bästa träffarna som dom söker på. Då är relevansen mycket viktig. Detta gäller allt innehåll över webbplatsen.

Hastigheten

Med tanke på hur viktig det är med mobilanpassning för webbplatser idag så är även hastigheten av webbplatsen en stor och viktig del när du skapar ditt innehåll. Och oftast så är det bilder, videos och annan media som är boven i dramat när det kommer till att din webbplats har dålig hastighet och är slö. Detta är inte bara för sökmotorerna då många besökare surfar mer och mer via telefoner och surfplattor allt oftare idag med relativt slöa uppkopplingar. Då är det ännu viktigare att din webbplats har en bra hastighet så du inte riskerar att tappa besökare av det.

Textstycken

Jag nämnde ovan att det är viktigt med olika textstycken för att besökare och läsare enklare kan följa med i texten och förstå informationen man vill förmedla. Detta gäller även sökmotorerna. Då sökmotorerna försöker efterlikna en vanlig användare när dom “spindlar” webbplatser så tittar även deras sökbot på om texten är lättläst, har bra grammatik, är relevant med mera. Därför rekommenderar vi att man delar in texten i olika stycken på ett smart sätt för att underlätta både för sökmotorer och besökare.

Meta-data

Med en bra titel och en beskrivande metabeskrivning som speglar innehållet på sidan för webbplatsen är också en viktig del i ditt arbete med att skapa innehåll på din webbplats. Viktigt att tänka på är att du måste ha unik meta-data över hela webbplatsen och det är viktigt att den är relevant för innehållet på sidan. Det är även viktigt att man väver in viktiga sökord / sökfraser i meta-datan.

Länkar

Att länka i ditt innehåll är bara bra med tanke på både den interna och externa länkningen. Vanligtvis har en webbplats en form av toppnavigation. Men vissa sidor kan vara svåra att nå ifall dom är långt ner i hierarkin av alla sidor på webbplatsen. Vi på Convertial brukar lyfta gamla inlägg bland nya och länka dessa, detta medför att du får en större relevans och även chanser att exponera äldre inlägg åter igen. Samt att vi kan ibland länka till andra sidor med liknande och relevant innehåll.

SUMMERING

Det pratas väldigt mycket kring hur man skall tänka när man bygger och skapar sitt innehåll på sin webbplats. Vi på Convertial får många frågor kring just denna delen. Och vårt svar är alltid densamma: Skapa för användaren, inte sökmotorerna. Såklart har man ju vissa delar man kan gå efter som underlättar att sökmotorerna kan genomsöka webbplatsen och indexera den för att sedan ranka den högre i sökresultaten.

I detta inlägget har jag gått igenom dom vanligaste misstagen som personer gör när dom skapar innehåll. Och jag har även lämnat nyttiga tips för dig som du kan tänka på när du skapar innehållet.

Nedan kan ni gratis ladda ner en checklista på saker som man bör tänka på när man skapar innehåll på en webbplats. Och följer ni denna checklistan så ska ni se att er webbplats rankar högre och bättre i sökresultaten i sökmotorerna.

Tack för att ni tog er tid att läsa detta inlägg.

Läs mer om våra tjänster

SEO

Vi hjälper dig och ditt företag med löpande sökmotoroptimering för att få upp er webbplats i toppen.

SEM

Med många års erfarenhet så kan vi hjälpa dig och din webbplats att konvertera mer i Google Ads.

Hemsidor

Vi har lång erfarenhet av webbutveckling i form av hemsidor och webbutiker. Vi hjälper er gärna.

Boka oss för ett förutsättningslöst möte om hur du kan vara på topp i Google.